Farlige stoffer på din arbejdsplads

Farlige stoffer på din arbejdsplads

Published 20 februar, 2019

2 minute read

Eksponering for farlige stoffer på arbejdspladsen er langt mere almindeligt, end folk tror - har du overblik over de stoffer, der findes på din arbejdsplads?

 

På trods af at der i de seneste årtier har været et øget fokus på forbyde, begrænse og regulere brugen af ​​farlige stoffer, rapporterer 38% af alle virksomheder i Europa, at de har kemiske eller biologiske stoffer på arbejdspladsen. I en undersøgelse foretaget af EcoOnline i Norge angiver hvert tredje selskab, at de har kræftfremkaldende stoffer på deres arbejdsplads.

 

De skjulte farer

Andelen af ​​medarbejdere, der rapporterer at have været udsat for kemikalier i mindst et kvarter i løbet af arbejdsdagen, er har været uændret siden 2000.

Der er mange grunde til, at der har været ringe eller ingen fremskridt med at reducere medarbejderes udsættelse for farlige stoffer. En af dem er uvidenhed.

Når du tænker på rengøringsmidler, lim og maling, tænker du sandsynligvis på disse som nyttige produkter mere end farlige kemiske produkter. Imidlertid er disse produkter i erhvervsmæssig brug ofte stærkere og består af en blanding af flere kemiske stoffer. Det betyder, at selv små virksomheder kan have mere end 100 kemiske produkter uden at være opmærksomme på det.

Desuden omfatter farlige stoffer også støv, gas, røg og væske. Eksponering kan forekomme ved indånding eller indtagelse af stoffet, eller ved hudkontakt.

Farlige stoffer kan forekomme under en proces som dieseludstødning og svejserøg. Derudover kan også naturligt forekommende stoffer, såsom støv fra sten og sand, mel og træ være skadelige.

EcoOnline har tidligere skrevet om udfordringerne forbundet med farlige stoffer, der forekommer i en proces, og som er vanskelige at identificere på grund af manglende mærkning og sikkerhedsdatablade. En norsk brandstation, Tromsø Brand og Redning, tog dette problem seriøst og lavede selv sikkerhedsinformation for brandrøg og sod.

 

Kræft & KOL – ikke kun cigaretternes skyld

Farlige stoffer i arbejdsmiljøet kan forårsage mange sundhedsmæssige problemer og sygdomme og er desuden en sikkerhedsrisiko.

Effekten af ​​udsættelse for farlige stoffer kan variere fra forbigående og milde sundhedsmæssige lidelser, såsom hudirritation, til alvorlige, akutte og kroniske, såsom luftvejssygdomme, sygdomme i hjernen og nervesystemet, allergi, hudsygdomme, fertilitetsproblemer og fosterskader under graviditeten.

I sommer offentliggjorde Arbejdstilsynet i Norge en artikel, hvori det fremgår, at der hvert år får 3.000 nordmænd arbejdsbetinget KOL, og at omkring 200 mennesker dør af sygdommen hvert år. 10-15 procent af alle astmatilfælde, der opstår i voksenalderen, skyldes desuden eksponeringer på arbejdspladsen.

I en undersøgelse foretaget i Syd-Trøndelag i 2014 var 20% af lungecancer tilfælde hos mænd arbejdsrelaterede. Og det er ofte de mandsdominerede erhverv såsom brandmænd, maskin- og motoroperatører, industri, bygge- og anlæg, som ser værst ud i de rapporter, der viser sammenhængen mellem arbejde og kræft.

 

Sikkerhedsarbejde betaler sig

Farlige stoffer på arbejdspladsen er ikke kun en risiko for medarbejdernes sundhed og sikkerhed, men er også meget dyrt for både virksomheder og sundhedsvæsen. Eksempelvis vurderes det, at udsættelse for kræftfremkaldende stoffer på arbejdspladser i Europa koster 2,4 mia. euro hvert år. Ud over skadeserstatningskrav for millioner, som f.eks. den Norske Højesterets afgørelse om, at flere kviksølvskadede tandlæger kan få erstatning.

Det er arbejdsgivers ansvar at sørge for et sikkert arbejdsmiljø. Dette indebærer, at arbejdsgivere har pligt til at evaluere enhver risiko ved anvendelse af farlige stoffer. Når det gælder kræftfremkaldende stoffer, kræver lovgivningen, at der sørges for særligt strenge foranstaltninger for at forhindre sundhedsskade.

Organisationer, som gør mere for at beskytte deres medarbejdere, opnår reduceret sygefravær og dermed øget effektivitet. Derudover er det blevet en konkurrencemæssig fordel at vise, at virksomheden aktivt arbejder på at prioritere medarbejdernes sundhed og sikkerhed.

 

Gode ​​arbejdspladser håndterer farlige stoffer sikkert

For at fokusere på dette spørgsmål er temaet for den Europæiske Arbejdsmiljøuge i denne uge (uge 43) netop farlige stoffer. Hertil kommer at ​​den europæiske arbejdsmiljøorganisation EU-OSHA, i hele 2018 og 2019, fører en kampagne kaldet “Healthy Workplaces: Manage dangerous substances”.

EcoOnline ønsker at støtte indsatsen for at øge bevidstheden om brugen af ​​farlige stoffer på arbejdspladsen. I den Europæiske Arbejdsmiljøuge vil vi offentliggøre flere artikler og nyttige tips – følg os på LinkedIn og Facebook, og få masser af nyttige oplysninger!


Forfatter Jonas Pedersen

Jonas er Head of Digital Marketing i EcoOnline. Han har flere års erfaring med marketing og stor passion for at formidle indhold inden for arbejdsmiljøområdet. Alle indlæg skrevet af Jonas er udarbejdet i tæt samarbejde med produktspecialister med høj faglig viden på området.

Vores relaterede indlæg

| ESG
EcoOnline Launches Financial-Grade Sustainability Reporting Software

EcoOnline Launches Financial-Grade Sustainability Reporting Software LONDON, UNITED KINGDOM –March 5, 2024 – EcoOnline,...

| ESG
EcoOnline Appoints New Leaders Across People, Revenue, and Marketing

Additions of SaaS industry veterans sets the company up for go-to-market acceleration and operational scale LONDON,...

| ESG
Ecometrica, Part of EcoOnline, Launches Free Sustainability Navigator Tool

Tool aims to take the complexity out of ESG legislative compliance LONDON, UNITED KINGDOM – October 26, 2023 – October...