Sådan kan et EHS-system sikre medarbejdernes sikkerhed på arbejdspladsen

The World Day for Safety and Health at Work finder sted hvert år den 28. april med ét formål: at fremme fokus på foranstaltninger, der forebygger arbejdsrelaterede ulykker og sygdomme verden over. Og i 2021 peger lyskeglen mod behovet for...

Skrevet af Michael Larsson

The World Day for Safety and Health at Work finder sted hvert år den 28. april med ét formål: at fremme fokus på foranstaltninger, der forebygger arbejdsrelaterede ulykker og sygdomme verden over. Og i 2021 peger lyskeglen mod behovet for at implementere robuste systemer til håndtering af sundhed og sikkerhed på arbejdspladserne.

I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan EHS-fagfolk kan bruge EcoOnlines EHS-softwaresystem til at minimere risici og forbedre arbejdspladssikkerhed og -sundhed gennem særligt fire områder.

  1. Risikostyring
  2. Hændelsesstyring
  3. Auditstyring
  4. Dokumenthåndtering

 

Gratis guide: 5 tips til at overbevise ledelsen om at  investere i software til  sundhed og sikkerhed

 

Hvorfor er der behov for EHS-systemer?

Arbejdspladssikkerhed bevæger sig længere og længere ind i rampelyset verden over. Stigende lovkrav, miljøbevidsthed, og produktionsstandarder så som ISO-certificeringer er alle faktorer, der påvirker det øgede fokus på arbejdspladssikkerhed og -sundhed.

Mange virksomheder ser behovet for at styrke deres medarbejderes sundhed og velvære. Desværre er de ofte udfordret af kompleksiteten i den information og dokumentation, det kræver at have høj sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.

Med EcoOnline EHS får din virksomhed en platform til formidling af EHS-dokumentation på tværs af hele organisationen. Det øger brugervenligheden og fordrer medarbejdernes engagement og deltagelse. Vi mener, at alle virksomheder – uanset branche og størrelse – bør have et velfungerende EHS-system, der bidrager til at sikre:

  • Compliance – så din virksomhed overholder lovkrav og diverse standarder
  • Bedre beskyttelse af medarbejdernes helbred
  • Færre omkostninger som følge af arbejdsskader og materielle skader
  • Højere produktivitet og kvalitet
  • Tryghed blandt både medarbejdere, kunder og andre interessenter
  • Øget troværdighed til din virksomhed

 

 

Risikostyring

Risk Management_hero

 

EcoOnlines modul til risikostyring guider dig gennem risikovurderingsprocessen og giver mulighed for at reducere risici i hele virksomheden. Den intuitive metode til kvantitativ og kvalitativ risikovurdering sikrer, at alle farer bliver forstået og giver din virksomhed mulighed for at udvikle de nødvendige kontrolforanstaltninger.

Med vores modul til risikostyring kan du:

  • Forstå farerne, udvikle kontrolforanstaltninger og dermed undgå risiciene
  • Træffe hurtige og velinformerede beslutninger baseret på præcise risikovurderinger
  • Udføre risikovurdering med vores standardskabeloner eller oprette dine egne, tilpassede skabeloner
  • Få overblik over alle risikovurderinger
  • Koble nye sikkerhedstiltag direkte til risikovurderingen og sende automatiske notifikationer til de opgaveansvarlige

Læs mere om modulet til risikostyring >

 

New call-to-action

 

Hændelsesstyring

Incidents_Benefit 1-4

 

Den selvstændige analysevirksomhed, Verdantix, definerer begrebet ”hændelsesstyring” som ”aktiviteter udført af arbejdstagere, ledere og andre funktioner for at spore, rapportere, undersøge og analysere hændelser, der har negativ indvirkning på eller kunne have haft negativ indvirkning på arbejdstagere, forretningsdriften og fysiske aktiver”.

Vil du arbejde mere struktureret med hændelsesstyring, kan du gennem vores modul få et værktøj, der hjælper med at analysere hændelser. Du kan definere handlinger, undersøgelser og resultater for enhver type ulykke, nærved-ulykke eller hændelsesforløb enten ved at bruge de tilgængelige skabeloner eller ved at lave dine egne.

Læs mere om modulet til hændelsesstyring >

 

Auditstyring

Audits_Benefit 1

Med de rette procedurer for auditstyring får din virksomhed forudsætningerne for at strømline arbejdsprocesser og gøre sikkerhedsrunderingen nemmere. Du kan administrere dine interne audits, inspektioner og checklister på én central placering og tilmed planlægge det hele for dit personale, så du sikrer ansvarlighed i processen. Det gør det nemmere at overholde lovkravene.

Med vores modul til auditstyring og sikkerhedsrundering kan du

  • Simpelt konfigurere og oprette auditskabeloner og checklister
  • Overvåge auditresultater og tildelte korrigerede handlinger på en effektiv måde
  • Planlægge interne audits i kalenderen og få en notifikation, når datoen nærmer sig
  • Indføre øjeblikkelig auditrapportering, når du er på farten

Læs mere om modulet til auditstyring >


 

Dokumenthåndtering

Documents_Benefit 1-4

Ifølge Arbejdsmiljøloven skal alle medarbejdere have adgang til korrekt og opdateret information, der gør dem i stand til at udføre deres arbejde på en sundheds- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Derfor er det vigtigt at have et system til at håndtere dokumenter, der indeholder den slags information.

Med vores EHS-software kan du tilgå, administrere og dele alle dine EHS-relaterede dokumenter ét samlet sted, uanset hvor du er. På den måde sikrer du, at dokumenterne altid er ajourført og lettilgængelige for de relevante personer.

Læs mere om modulet til dokumenthåndtering >

 

Optimér og nytænk dit EHS-arbejde

Med øje for de førnævnte faktorer, samt det uforudsete omfang af Covid-19 pandemien, er det blevet vigtigere end nogensinde før, at virksomheder verden over implementerer en fyldestgørende strategi for at styrke processerne for sikkerhed på arbejdspladsen.

 

Sådan pitcher du EHS-software for ledelsen

 


 

Covid-19 situationen verden over har for alvor vist, at arbejdspladser er nødt til at have fyldestgørende foranstaltninger, der beskytter medarbejderne - både mod sygdommen, men også mod andre konsekvenser af en ny arbejdssituation. Det viser denne video fra the International Labor Organization:

 

 


 

The World Day for Safety and Health at Work sætter fokus på behovet for at optimere og nytænke virksomhedernes EHS-arbejde. Et fokus vi bakker fuldt op om. Og med EcoOnline EHS søger vi netop at nytænke arbejdspladssikkerhed og -sundhed og hjælpe din virksomhed til at optimere dette område.

Det er tid til at bevæge sig fra et gammeldags system styret af manuelle processer og i stedet implementere et digitalt og fleksibelt system, der gennem bedre data og automatisering kan øge sikkerheden på arbejdspladserne.

New call-to-action

 

Kom i gang med at optimere dit EHS-arbejde nu – book et møde med en af vores konsulenter >

 


Forfatter Michael Larsson

Michael er Automations Manager i EcoOnline Global. Han har flere års erfaring med marketing og kommunikation og stor passion ord og ikke mindst arbejdsmiljøområdet. Alle indlæg skrevet af Michael er udarbejdet i tæt samarbejde med produktspecialister med høj faglig viden på området.

Vores relaterede indlæg

| Kemikaliestyring
10 tips til at reducere energiforbruget på arbejdspladsen

I dette blogindlæg får du 10 tips til, hvordan du kan reducere energiforbruget. Uanset hvilken virksomhed du har, kan...

| Kemikaliestyring
Hvordan påvirker distancearbejde dine medarbejderes trivsel?

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med Malene Friis Andersen på baggrund af hendes oplæg ved EcoOnlines...

| Kemikaliestyring
Den gode indkøbskultur - Når du handler kemikalier

I dette indlæg vil vi komme ind på, hvordan du etablerer en god indkøbskultur på arbejdspladsen, når det kommer til...